Week 4 & 5 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mark - WaarBenJij.nu Week 4 & 5 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mark - WaarBenJij.nu

Week 4 & 5

Blijf op de hoogte en volg Mark

16 Juli 2014 | Kenia, Kisumu

Sorry dat het zo lang heeft geduurd. Er was iets misgegaan met het plaatsen van het verslag op deze site, dus ik dacht dat het er al op stond. Hier alsnog het verslag van twee weken, beginnend waar ik vorige keer was gebleven.

Zondag 25 mei Kisumu
Zondag gingen we in de ochtend naar de kerk. Het was een kerk van golfplaten en we waren bij de dienst van 10 uur. In het begin ging het nog wel maar op den duur werd het erg warm. Maar het was wel heel leuk om te zien omdat er veel werd gezongen. Oja, nu vergeet ik te zeggen dat we gisteren avond voetbal gekeken hebben (Champions League). Het was in een discotheek (waar er maar twee blanken waren, ik en de jongenman waar ik mee was) er werd gewoon muziek gedraaid, maar iedereen was voetbal aan het kijken. Was een zeer gezellige sfeer. Nu weer terug naar de zondag. In de middag zijn we met de bus naar Rangala terug gegaan dat was mijn dag al weer.

maandag 26 mei Rangala
Vandaag de eerste dag stage van deze week. Ik stond vandaag bij de klas met wat jongere kinderen die meer moeite hebben met leren. We begonnen vandaag met tandenpoetsen en daarna ging ik uitleggen waarom het zo belangrijk was om tanden te poetsen. Daarna gingen we rekenen oefenen. We gingen tellen en 1 t/m 10 schrijven, daarna gingen we zingen (hoofd, schouders, knie en teen). Toen het zingen over was gingen praten in welke volgorde je je eigen moet wassen onder de douche. Na de pauze gingen we met een bal overgooien. Toen de schooldag weer over was heb ik samen met de kinderen nog even tv gekeken omdat het zo hard regende. Dat was mijn dag alweer.

Dinsdag 27 mei Rangala
Deze dag was een beetje hetzelfde als ander stage dagen heb niet echt veel nieuwen dingen mee gemaakt als ander dagen. Wat ik wel heb geleerd is hoe je een kip moet kopen in Afrika. Je moet die op je hand leggen en dan wegen met één hand, dan moet je ongeveer gokken hoeveel die waard is.

Woensdag 28 mei Rangala
Vandaag was het een rustig dagje op stage. Ik heb samen met de kinderen gerekend en huishoudelijke taken gedaan. Omdat wij ook eens graag verse kip wilden eten had ik bij een collega op stage een haan gekocht. Ik wou eigenlijk een kip, maar ik kreeg een haan omdat ik een man ben. Die vrouw waar ik altijd samen mee reis wilde me wel helpen om hem klaar te maken, maar ik moest hem wel zelf slachten. Dus ik samen met die mevrouw naar haar huis toe en ik mocht gelijk beginnen met slachten. Ik moest met mijn ene voet op zijn poten staan en met mijn andere voet op zijn vleugels. Toen moest ik met mijn hand zijn hoofd vast houden en met een mes zijn keel door snijden. Toen zijn hoofd er af was begon hij nog een beetje stuiptrekkingen te krijgen. Daarna gooiden we kokend water over de haan heen en hebben we hem kaal geplukt. Toen heeft die mevrouw de haan open gesneden en schoon gemaakt. Daarna heeft ze het gekookt en aan me mee gegeven. Toen we de kip gingen eten proefde dat heerlijk.

Donderdag 29 mei Rangala
Vandaag was het weer een leuke dag stage. Ik stond bij de oudere kinderen en had ze reken les gegeven. Daarna heb ik Engels les gegeven aan de klas. Toen de les afgelopen was ging ik samen met mijn collega’s naar een mevrouw op bezoek omdat er iemand was overleden (de tweede vrouw van haar man). Dus we brachten suiker en wat geld, omdat het hier traditie is. Die vrouw woonde diep in de bossen in een klein dorpje. Toen ik daar aankwam kwam er opeens een groep kinderen, omdat er een blanke (ik) was.


Vrijdag 30 mei Rangala
Ik ben vandaag stage gaan lopen omdat ze maandag dicht zijn (een feestdag of zo) op de vrijdag doen ze niet zo veel op mijn stage. De kinderen maken schoon en de leraren drinken thee in de zon de hele dag. Ik was de enige die les heeft gegeven aan de kinderen die dat echt wilden. In de avond hebben we samen met de groep (studenten) nog wat gedronken samen met de buren. Het was een gezellige avond.

Zaterdag, zondag en maandag 31 t/m 2 juni Rangala
Dit weekend heb ik eigenlijk helemaal niks gedaan, een beetje boeken gelezen en veel geslapen. Op maandag ben ik nog even boodschappen gaan doen, maar dat was het ook wel. Ik ben wel blij dat het weekend weer over is, omdat het soms toch een beetje saai is. Morgen heb ik weer een dag stage gelukkig.

Dinsdag 3 juni Rangala
Tijd vliegt echt voorbij, jammer genoeg. Ik ben aan mijn voor laatste stage week begonnen. Nog 7 dagen totaal en dan is het jammer genoeg weer voor bij. Ik heb het echt naar mijn zin op mijn stage. Ik vind het leuk om les te geven aan de kinderen en heb ook hele leuke collega’s. Deze dag was een beetje hetzelfde als alle andere dagen stage. Ik heb les gegeven aan de kinderen rekenen en Engels. Ze vinden mijn lessen niet altijd even leuk omdat ik ze echt wat probeer te leren en kunnen er niet zo goed tegen om fouten te maken. Ze zijn nog wel heel erg van de makkelijke manier. In de avond hadden we nog een kleine storm gehad het waaide best hard en er was veel regen gevallen.

Woensdag 4 juni Rangala
Vandaag kwam ik op stage en toen vertelden ze me dat er een stuk van het dak was weggewaaid. Dus ik ging kijken en heel het dak van het kantoor was weg en een stuk van een klaslokaal. Omdat het in de storm zoveel had geregend was er ook veel waterschade. Dus heel de dag zijn leraren bezig geweest om spullen te verplaatsen. Terwijl ze daar mee bezig waren heb ik samen met de klas die geen lokaal meer hadden tandengepoetst. Daarna hebben we geoefend met wassen en dweilen. In de middag heb ik met een paar kinderen nog gerekend.

Donderdag 5 juni rangala
Vandaag heb ik weer les gegeven aan de oudere klas. Omdat ik voor had gedaan hoe je wenteefje moest maken een paar weken geleden leek het me leuk om dat nu echt te maken met deze klas en het hen te leren. Dat was één groot succes iedereen mocht er één maken en op eten. Heerlijk vonden ze het, ze waren er van aan het smullen en ze vonden het ook super leuk om te maken. Ik hoop dat ze ook een beetje wat hebben geleerd.

Vrijdag 6 juni Kisumu
Vandaag ben ik terug gegaan naar Kisumu. Omdat het volgende week mijn laatste week stage is (jammer genoeg ik heb het echt naar mijn zin met de kinderen daar werken) heb ik vandaag allemaal spullen gekocht voor de verschillende klassen. Ik heb een paar lees en schoolboeken gekocht, 40 schriften, puzzels, spellen om woorden te leren, speelballen, gereedschap en een strijkijzer. Ik wil graag de mensen bedanken die met een bedrag hebben gesponsord en die het mogelijk hebben gemaakt dat ik dit kan kopen voor de kinderen op mijn stage.


Zaterdag en zondag 7 en 8 juni Mogo
Zaterdag ben ik naar het regenwoud geweest het ‘Kakamega’ regenwoud. Het was super leuk en heel groot we kregen een tour van een gids en vertelden welke apen, planten en bomen er voor kwamen. Daarna gingen we naar een guesthouse van iemand die vrienden is met mijn coaches. Dat zag er heel erg gezellig uit omdat er ook een school bij zat en een sportveld. We waren nat geregend in het regenwoud, dus ik ging snel douchen daar. Na het douchen ging ik kijken bij het voetbalveld waar ze aan het trainen waren. Ik zat nog niet of ze vroegen of ik mee wilde doen, maar ik had alleen maar teenslippers aan en zij speelden op voetbalschoenen dus dacht dit sla ik over. Ik zei netjes dat ik geen schoenen had. Toen vroeg de trainer, genaamd Eric, of ik als is wel schoenen had dan wel zou meedoen. Ik antwoordde: natuurlijk. Daarop zei hij: loop maar mee, en kreeg ik gelijk een paar voetbalschoenen. Hij vertelde dat hij trainer is van het damesteam en nu aan het trainen was. Dus ik heb daarna mee gedaan met de partijtjes. Maar dat viel nog vies tegen, het was warm en mijn conditie is echt slecht. Toch had ik het erg naar mijn zin. De volgende dag heb ik veel gereisd, want ik ging weer terug naar Rangala.

Maandag 9 juni rangala
Vandaag niet zo’n speciale dag op stage, beetje hetzelfde als anderen dagen. Ik heb nog wel een kast gekocht met mijn sponsorgeld. Dus nogmaals dankjewel voor de gulle bijdragen. Ik heb hout gekocht voor de kast en nu kunnen de leraren van houtbewerking samen met de leerlingen hem in elkaar zetten en aan de klas geven die er geen heeft.

Dinsdag 10 juni Rangala
Tijd gaat nu wel heel snel, nog maar twee dagen stage en dan is het jammer genoeg weer over. Vandaag heb ik mijn boekje mee genomen en ze waren er super blij mee. Één van de boekjes was een swahilis liedjes boek. Dus we hebben heel de middag gezongen uit het boekje. Ik heb mee gedaan met een liedje over vlees wat je kan eten en wat niet. Voor de rest heb ik les uit het rekenboekje en het Engels boekje gegeven. Toen ik naar huis ging en aan het wachten was op de matatu zei de vrouw waar ik samen mee reis van: kijk daar eens in de boom. Dus dat deed ik en zag ik vier grijzen aapjes over de tak rennen. Dat was echt super leuk om te zien.

Woensdag 11 juni Rangala
Vandaag had ik een rustig dagje stage, heb een beetje samen met de kinderen gewerkt om schooluniformen te repareren. Nu was er naald en draad en toen heb ik samen met de kinderen uit mijn klas allemaal school uniformen opgehaald en gerepareerd. Dat was mijn school dag alweer morgen jammer genoeg mijn laatste dag, maar daarna wel lekker vakantie.

Donderdag 12 juni Rangala
Vandaag is echt mijn laatste dag stage aangebroken. Ik heb al de spullen meegenomen die ik heb gekocht voor de kinderen (heb er foto’s van en nogmaals bedankt). Dus begon aan mijn stage en kreeg eerst allemaal toespraken hoe goed ik het had gedaan. Dat was super leuk om te horen. Daarna ging ik de spullen rondbrengen en moest ik met iedereen op de foto omdat ze er zo blij mee waren. Toen kreeg ik nog een brief waar alles in staat wat ik heb gegeven en gezegend ben bij god. Daarna heb ik nog leenbakker ballonen uitgedeeld en lollies. Dat was een succes ookal wisten sommige kinderen niet wat een lollie was, maar ze vonden het erg lekker. Dat was jammer genoeg weer mijn stage voor de eerst stageperiode.

Vrijdag t/m dinsdag 13 t/m17 juni Kisumu
Vandaag is mijn vakantie officieel begonnen. Vrijdag zijn we terug gekomen uit Rangala en ik verblijf nu vijf weken in Kisumu. De eerste dagen heb ik hier niet veel gedaan, vooral veel boodschappen en geluierd. Dinsdag zijn we vroeg doorgegaan om op safari te gaan.

Safari 17 t/m 19 juni
Dinsdag zijn we vroeg doorgegaan omdat Masie Mara best ver rijden is. Toen we daar aankwamen zagen we gelijk al olifanten, dat was super leuk. Niet veel later zagen we ook zebra´s, giraffes en gnoes. We moesten door het hele park om bij onze tenten te komen. Onderweg kwamen we nog een groep gnoes tegen die aan het rondtrekken waren. De volgende dag gingen we in de ochtend vroeg door om leeuwen te zoeken, dat duurde best lang. Maar toen we ze hadden gevonden was het het wachten waard. Op den duur zaten ze niet verder dan 5 meter van ons busje. In de middag zijn we op bezoek geweest bij een Masie dorp, maar dat was een beetje nep vond ik. Ze liepen nog gewoon met een telefoon aan hun riem en vertelden dat ze op de oude manier nog vuur maakten. In de middag gingen we cheeta’s zoeken, maar dat ging nog moeilijker dan de leeuwen. Opeens zagen we een hele groep busen staan, dus gingen we daar naartoe en daar zaten twee cheeta´s. Dus ik heb er mooie foto´s van kunnen maken. De volgende dag zijn we vroeg teruggegaan, toen hebben we nog een grote mannetjesleeuw en luipaard gezien. Die blijken best zeldzaam te zijn. Dat was mijn safaritrip in het kort.

20 t/m 22 juni Kisumu
Mijn laatste dagen vakantie en dan begin ik met mijn nieuwe stage. Het leven in Kenia bevalt wel een beetje, alles gaat hier op het gemak en kan even duren. Mijn laatste vakantiedagen heb ik niet veel gedaan, wel een paar keer lekker uit eten geweest.

Maandag 23 juni Kisumu
Vandaag zou het mijn eerst dag stage zijn, maar dat was snel over. Ik loop weer stage op een school, maar omdat er nog weinig kinderen waren werd ik al vroeg naar huis gestuurd. Ik was om 8 uur op stage en kon om half 1 weer naar huis. Heb een beetje gezeten met de kinderen die er al waren en dat was wel gezellig.

  • 17 Juli 2014 - 07:35

    Pap En Mam:

    Hee mark,heerlijk dat we eindelijk weer verhalen van je kunnen lezen :-P
    We zien wel hoe ontzettend je het naar je zin hebt geniet nog even van de Laatste weken daar.
    groetjes pap en mam

  • 17 Juli 2014 - 09:46

    Els:

    Hoi Mark,
    Heerlijk zo'n lang verslag. Je schrijft alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat je les geeft, dingen uitlegt en dat allemaal ik een andere taal! Super! Hopelijk wordt je tweede stage ook een succes! Geniet er van.
    Wij zijn nu aan onze vakantie begonnen.
    Groetjes,
    Els

  • 19 Juli 2014 - 17:33

    Karin Jansen:

    Hoi Mark.
    Geweldig dat je het zo goed naar je zin heb en dat je ook ervan geniet. Nou hou nog effe vol maar dat kom zeker goed . Groetjes Michel Dennis karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia

Ik ga 3 maanden stage lopen in Kenia

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2014

Laaste

16 Juli 2014

Week 4 & 5

24 Mei 2014

Week 2 & 3

11 Mei 2014

Eerste week

02 Mei 2014

Eerste dag- Nairobi
Mark

Actief sinds 20 Maart 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 5910

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: