Week 2 & 3 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mark - WaarBenJij.nu Week 2 & 3 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mark - WaarBenJij.nu

Week 2 & 3

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

24 Mei 2014 | Kenia, Kisumu

Hallo allemaal,
Deze keer is het een verslag van twee weken. Zoals ik al verteld had heb ik geen internet in Rangala waar ik stage loop, nu ben ik in Kisumu waar ik wel een berichtje kan plaatsen. Omdat ik de afgelopen twee weken zoveel heb mee gemaakt kan ik niet alles meer onthouden, dus het zou kunnen dat de tijden opeens door elkaar lopen. Om verwarring te voorkomen zeg ik het nu alvast even.

Zondag 11 mei – Kisumu
Dit is weer mijn laatste dag in Kisumu, nu ga ik voor twee weken naar Rangala. Omdat er niet veel boodschappen te koop zijn in Rangala zijn we vroeg opgestaan om boodschappen te gaan doen. Toen we dat hadden gedaan heb ik nog een beetje gerust en patience gespeeld op mijn computer, omdat ik vergeten was boeken mee te nemen. Ik had best veel zin om terug te gaan naar Rangala, omdat daar toch mijn spullen liggen. Ik had alleen maar korte broeken meegenomen naar Kisumu, dus tijdens het uitgaan heb ik 20 muggenbulten erbij gekregen. Aan de andere kant vind ik het ook wel lekker in Kisumu, omdat alles in de buurt is en er wel een goede supermarkt is. Om half vier zijn we terug gegaan met de bus. Toen ben ik erachter gekomen dat Kenianen graag uit de deur hangen van rijdende voertuigen, maar ook graag op rijdende voertuigen springen of eraf springen om een babbeltje te maken met de bus conducteur. Toen we aankwamen in Rangala heb ik mijn kamer een beetje opgeruimd, hebben we gegegeten en ben ik best op tijd naar bed gegaan omdat ik morgen mijn eerste echte dag op stage heb (dan zullen alle kinderen op mijn stage er zijn).

Maandag 12 mei – Rangala
Vandaag is mijn eerste stage dag. Ik moest er vroeg uit omdat ik samen met een collega van stage ging reizen in de Matatu. Die collega is een Keniaanse vrouw die wel op tijd was. Ik daarentegen dacht: Oooh het is een Keniaanse , dus ik hoef me niet zo aan de tijd te houden. Ik vind het best grappig dat ik nu een keer een Keniaan heb laten wachten, in plaats van dat ik op hun wacht. De Keniaanse collega ging met mij mee omdat sommige bestuurders van de Matatu niet zo heel goed kunnen rijden, of ze hebben een beetje gedronken en zij kan dat meestal wel zien. Ook gebeurt het nog wel eens dat de blanken worden opgelicht door de matatu conducteur. Toen ik op mijn stage aankwam had ik volle verwachtingen dat iedereen er was. Dat viel heel erg tegen, er waren ongeveer 30 van de 93 kinderen (school is bijna een week bezig). Om de dag goed te beginnen gaan de kinderen allemaal zingen, eerst een Afrikaanse liedje en daarna een gospel nummer. Daarna wordt er gebid. Toen ze er klaar mee waren werd ik voorgesteld (ookal was het mijn tweede dag). Ik moest mijn naam zeggen, waar ik vandaan kwam en wat ik kwam doen. Ik ben vorige keer vergeten te vertellen dat ze me hier al een week lang “Mak” noemen, je schrijft wel “Mark”, maar de R is stil. Ook hebben meerdere mensen aan me gevraagd of ik familie ben van Obama, omdat ik op hem lijk. Eigenlijk bedoelen ze dat we dezelfde oren hebben. Toen ik klaar was met voorstellen ging ik bij verschillende lessen kijken, maar omdat er nog niet veel te doen was gingen de kinderenkleuren en cijfers opschrijven. Nogmaals, school is al bijna een week bezig en ze hebben nog geen les gehad. Maar daar wen je aan in Kenia, want alles gaat op het gemak. Tussen de middag eten ze op school altijd warm, ik mag altijd mee eten en dat is heel vriendelijk maar dat betekent niet altijd dat het ook even lekker is. Deze middag aten we ugali met sukumu wiki. Dat is een soort van smakeloos deeg van mais en groenten dat op onkruid lijkt (zie de foto). In de middag stond ik bij een andere klas (bij wat grotere kinderen), die waren aan het vertellen over hun vakantie. Die waren aan het vertellen over hun vakantie. Van de 30 leerlingen hier spreekt er 1 engels. De rest praat Swahili, best een moeilijke taal waar ik niks van kan maken. Gelukkig kunnen de leraren het voor me vertalen. Toen de les klaar was (soort van les dan) ging ik weer naar huis, maar ik moest eerst wachten omdat het keihard ging regenen. Het is de regenmaand, dus er is elke avond regen maar het blijft wel lekker warm. Toen het droog was pakte ik de matatu samen met dezelfde collega en moest ik nog een stukje lopen. Dat maakt niet zoveel uit, maar ik moest over een zandweg die nu een modderweg was geworden dus toen ik aankwam was ik goed vies. Toen ik thuis was heb ik lekker gedoucht en daarna gegeten. In de avond heb ik lekker op mijn gemak de was gedaan en ben ik naar bed gegaan voor de volgende dag stage. Tot nu toe bevalt Kenia me wel, het is allemaal lekker op het gemak. Iedereen doet gezellig met elkaar, lekker praten en de tijd wordt niet in de gaten gehouden.

Dinsdag 13 mei – Rangala
Vandaag weer naar stage. Ik heb er eigenlijk niet zoveel verwachtingen van, omdat ze steeds zeiden dat er elke dag meer kinderen bij kwamen. Toen ik op stage kwam waren er nog steeds ongeveer 30 kinderen. Er moesten dus nog ongeveer 60 kinderen komen. Op het bord staat dat er 123 kinderen op school zitten, maar ze komen niet allemaal terug wegens betaling. Toen ik op mijn stage aankwam kwamen de headteachers me halen om de andere stagiairs te ontmoetne. Het waren twee jongens van de universiteit van Kisumu. Het zijn twee vriendelijke jongenmannen (die me Mister Mark noemen, hahaha!) die veel interesse tonen in hoe alles gaat in Nederland. Toen werd de bel geluid en was het tijd om te gaan zingen en bidden. Daarna ging iedereen naar zijn klas en ging ik een kijkje nemen in de klas met kinderen met autisme. Daar zaten 4 kinderen, één lag er te slapen en een andere was in de hoek aan het spelen. Ik ging samen met de twee andere kinderen kleuren. Na de pauze ben ik naar een andere klas gegaan, deze klas bestaat uit wat oudere kinderen die niet goed kunnen leren. Daarom leren ze wat ze moeten doen ik het dagelijkse leven, zoals koken wassen en schoonmaken. Dus ik ging er met volle verwachting naartoe dat ze daar bezig waren. Maar toen ik aankwam waren ze niks aan het doen omdat ze nog geen materiaal hadden om mee te werken (ik kan er niet over uit dat school al een week bezig is, maar ik begin ook al aan het tempo te wennen). Toen het middagpauze was vroegen ze of ik mee wilde lopen naar de boerderij. Tijdens die tocht heb ik veel geleerd. Zoals dat het niet slim is om rond 1 uur in de arme zon te lopen als blanke, ik voelde mijn nekje branden in de zon. Maar ik heb ook geleerd dat als een Keniaan zegt dat iets in de buurt is dan betekent dat gewoon dat je 20 minuten aan het lopen bent. Ook hebben ze me uitgelegd dat elke Keniaan een stukje grond in bezit heeft, waar hij of zij mais, bonen, koeien of/en kippen houden. Dit stukje grond gaat van vader op zoon of dochter. Ook zijn we wezen kijken bij een huis van een lerares op mijn stage dat ze aan het bouwen is. Toen we terug waren kregen we rijst met bonen. Tijdens het eten waren ze me aan het uilachen omdat ik zo weinig at (hun eten gewoon veel, maar ook echt veel!). In de middag heb ik nog met een klas buiten gezeten om wat te ontspannen. Later op de middag ging het keihard regenen. Toen heb ik met wat oudere kinderen rekensommen opgelost, omdat ze aan mij wilden laten zien hoe goed ze het konden. Daarna was mijn stagedag wel weer klaar.

Woensdag 14 mei
Vandaag weer een dag stage. Het is eigenlijk een dag zoals de andere dagen en er is niet veel speciaals gebeurd. Ik heb wat rond gekeken in verschillende klassen. Ik heb in de klas gekeken voor de oudere kinderen die moeilijk kunnen leren, daar wordt er meer gefocust op het leren van huishoudelijke taken zodat ze daar thuis mee kunnen helpen. In de middag heb ik een beetje sommen op het bord geschreven om te kijken wat ze allemaal kunnen. Dit was mijn dag eigenlijk wel een beetje.

Donderdag 15 mei
Vandaag is de eerste dag van school (ik bedoel echt school). Ik ga elke dag in een andere klas les geven zodat ik wat van de school zie. Elke donderdag sta ik in de klas met oudere kinderen die leren kleren maken of houtbewerking. Ik stond bij de klas die een jurk ging maken. Toen de leraar uit begon te leggen had ik een beetje het gevoel dat ik naar school ging. Ik begreep er helemaal niks van hoe alles moest. Na de pauze (daar drinken we altijd thee met melk) ging ik rekenles geven. Dat was heel leuk om te doen, omdat je zag dat ze echt wat leerden. Daarna heb ik ze nog een paar Engelse woorden geleerd tijdens de Engelse les. In de middag hebben we nog gevoetbald, maar dat viel vies tegen omdat het zo’n warme dag was. Toen was mijn stagedag weer over en ging ik samen terug reizen met de mevrouw waar ik elke dag mee reis. Ze vroeg me of ik terug kan lopen naar Rangala omdat ik een ‘muzungu’ (een witte) ben. Het is ongeveer 3 km lopen naar Rangala, dus dat kan ik makkelijk. Dus ik ben gaan lopen samen met haar. Het ging best goed, maar er waren twee nadelen. Het was de warmste dag tot nu toe en de bijnaam van deze Rangala (je hebt er twee) is Rangala Up. Dus moest ik nog even het heuveltje op. Toen ik thuis aankwam was ik kapot en uitgedroogd, maar ik heb wel bewezen dat deze muzungu kan lopen.

Vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 mei – Rangala
Het is weekend. In het weekend heb ik niet veel gedaan, ik heb boodschappen gehaald en mijn kamer opgeruimd. Omdat het zo warm was dit weekend had ik ook nergens zin in. Ik had wel een klein zwembadje op mijn kast gevonden, geen idee van wie die was maar wij hadden het weekend een lekker voetbadje. Ik heb het weekend dus goed gerust.

Maandag 19 mei – Rangala
Een nieuwe stage week! Ik had er super veel zin in om te gaan kijken of deze week wel alle kinderen er waren. Toen ik op stage kwam bleken er ongeveer 5 bijgekomen te zijn. Deze ochtend deden de kinderen de vlag groeten en zongen ze het volkslied. Daarna gingen ze weer zingen. Deze ochtend had ik vergadering en ik had gedacht dat het zo over zou zijn. Ik heb daar uiteindelijk 3,5 uur gezeten, ik kon het met moeite volgen omdat er soms Engels soms Swahili werd gesproken. In de middag heb ik kleine kinderen geprobeerd te leren tellen, het ging heel moeizaam maar was wel leuk om te doen.

Dinsdag 20 mei – Rangala
Vandaag heb ik les gegeven aan kinderen tussen de 10 en 16 jaar. In deze klas wordt er gekeken naar wat de kinderen allemaal kunnen en naar welke klas ze kunnen gaan. In de ochtend heb ik samen met de kinderen gerekend. Ik heb ze sommen gegeven en keek dat wat ze allemaal konden doen. Een paar kinderen konden echt goed rekenen, maar er waren ook paar kinderen die niet eens een 4 konden schrijven. Dus dat hebben we eerst geoefend. Inde middag gingen alle kinderen samen zitten, omdat ze gingen praten over de vakantie. Het komt vaak voor dat de kinderen thuis worden geslagen of seksueel worden misbruikt. Dat vond ik erg om te horen, het was best een grote groep waarbij het gebeurde. Ook kregen mensen op school op hun kop, omdat ze eten hadden gestolen uit de keuken of een brutale mond hadden. Er was één jongen en die moest op zijn knieën zitten met zijn armen omhoog (dat is een strafmethode hier in plaats van slaan), omdat hij bij een meisje had gespiekt tijdens het omkleden. Hier kon ik zelf wel een beetje om lachen.

Woensdag 21 mei – Rangala
Ik had echt zin om naar mijn stage te gaan. Ik vind dat er een gezellige sfeer is en ik vind het echt leuk om met deze leerlingen te werken. Vandaag stond ik bij de groep oudere kinderen die leren om voor zichzelf te zorgen. Zoals elke ochtend begonnen we met zingen, daarna begonnen de lessen. In de les gingen ze eerst tanden poetsen, dat doen ze normaal altijd maar ze hadden lange tijd geen water. Nat het tanden poetsen gingen de leerlingen zelfstandig werken. Een paar gingen figuren namaken met klei en anderen gingen op papier oefenen met naald en draad om rechte steken te maken. Ik ging iedereen een beetje helpen. Daarna ging ik met een paar kinderen samen rekenen, omdat wanneer zij dat kunnen ze misschien naar een andere klas kunnen gaan en dan hun examen kunnen doen. Sommigen konden het best goed en anderen konden net als de vorige dag nog geen cijfers schrijven. In de middag hebben we gepraat over vanalles en daarna hebben we gesport. In de avond heb ik mijn was gedaan, dat was wel nodig en mijn hele kamer hangt vol met was. Morgen is de laatste stage dag van de week en dan ga ik naar Kisumu voor een weekend.

Donderdag 22 mei Rangala
Vandaag de laatste dag van de week. De ochtend was weer een beetje hetzelfde, eerst zingen en toen een toespraak. Ik gaf vandaag les aan wat oudere kinderen die wat beter zijn in rekenen en taal. Ik begon met de rekenles, omdat ik het niveau niet goed wist deed ik een paar sommen. Niet iedereen had een pen, dus moesten ze samen doen met elkaar en schrijven met kleurpotloden. Dus dat was best rottig. Na de pauze ging ik Engels geven, ik heb ze wat Engelse woorden geleerd uit een boekje. In de middag hadden we huishoudkunde. Ik had geen idee wat ik ze moest leren dus heb ik maar uitgelegd hoe ze kip, aardappels en bonen moeten maken en ik heb ze uitgelegd hoe je een ei moest koken. Nadat ik dat had gedaan was ik op dreef en heb ik gelijk uitgelegd en uitgebeeld hoe je pannenkoeken moest bakken (ik kreeg applaus voor het vangen van mijn denkbeeldige pannenkoek). Toen ik klaar was met bakken heb ik nog even uitgelegd hoe je wentelteefjes en appeltaart moet maken. Daarna was het sport. Ik had vandaag lollies mee genomen voor de kinderen die goed mee deden met sport. Normaal zijn het er maar een paar, maar vandaag deden er verdacht veel kinderen goed hun best. Dat was min dag alweer.

Vrijdag 23 mei
Vandaag zijn we met de bus terug gegaan naar Kisumu, waar we heel het weekend verblijven. WE waren er pas laat in de middag dus toen we aankwamen hebben we even boodschappen gedaan en in de avond zijn we naar een bar geweest.

Zaterdag 24 mei – Kisumu
Vandaag zijn we gaan varen op een bootje op het Victoria meer, omdat we nijlpaarden gingen spotten. Het was een tripje van ongeveer twee uur. Eerst hebben we veel vogels gezien en het duurde best lang tot we nijlpaarden zagen. Toen hadden we eindelijk een groep gevonden van 4 nijlpaarden, een moeder, vader en twee kinderen. Dat was heel leuk om te zien. Ik heb aardig wat mooie foto’s gemaakt. In de middag zijn we nog wat gaan eten.

Mijn weekend is nog niet over, maar ik heb nu ff internet gehad dus daarom het verhaal alvast. Ook alvast een paar foto’s erbij. Er komen er nog meer.

  • 25 Mei 2014 - 10:09

    Els:

    Hoi Mark,
    Mooi verslag. Zo krijgen we een goed beeld van hoe je week er uit ziet. Zo te lezen wordt je een kei in rekenlessen geven. Als je het weekend naar Kisumu gaat ontmoet je dan alle mensen die ook stage lopen? Wat maken zij allemaal mee?
    Ik zal dit verslag ook doorsturen naar de docenten van MMZ.
    Fijn weekend verder,
    Groetjes,
    Els

  • 25 Mei 2014 - 21:31

    Pap En Mam :

    Hoi die Mark,

    heerlijk om je belevenissen te lezen super fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Vinden het ook fijn hoe je van de mensen daar kunt genieten zeker hoe je , je eigen inzet voor de kinderen.
    Kunnen haast al niet wachten op je volgende avonturen :-)
    Was de wandeling naar Rangala net zoiets als de Geraardsberg?
    We zijn trots op je.

    Pap en Mam

  • 28 Mei 2014 - 19:26

    Karin Jansen :

    Mark het zijn mooie verhalen en die loop was geloof ik echt slopend maar je heb het wel gedaan tros hoor Gr Michel Dennis karin

  • 28 Mei 2014 - 19:31

    AHA SMPI S B-B B&B:

    Haaaaaaaaaai die Mark,

    Een fantastische verhaal over de lessen en hoe je het naar je zin heb.
    De aandacht die je geeft en natuurlijk het plezier mister Mark .
    Je heb natuurlijk voor je oude tante heeeeeeeeel veeeeeeel foto's gemaakt van haar lieverds de nijlpaarden.
    Mark geef je kennis door en leer van deze reis want volgens mij heb je het goed naar je zin en geen Keniaanse meer laten wachten tot de volgende keer

    Groetjes oom André, Anne tante Hennie en natuurlijk pootjes en knuffels van de beesten

  • 02 Juni 2014 - 10:00

    Gerrie:

    Hoi Mark,
    wat maak je veel mee zeg, leuk om je verslag te lezen!!!
    Veel succes met je verdere avonturen.
    groetjes Gerrie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kenia

Ik ga 3 maanden stage lopen in Kenia

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2014

Laaste

16 Juli 2014

Week 4 & 5

24 Mei 2014

Week 2 & 3

11 Mei 2014

Eerste week

02 Mei 2014

Eerste dag- Nairobi
Mark

Actief sinds 20 Maart 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 5909

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: